X
Введіть слово для пошуку

ОГЛЯД ЗМІ: Дорадча дружба

30.10.2020
Видання: 
Юридическая практика

«Участь міжнародних експертів є доцільною та виваженою в рамках виконання ними дорадчих функцій, а їхні позиції можуть мати лише рекомендаційний характер», — вважає заступник голови Вищої ради правосуддя Олексій Маловацький

— Чи справді Україні необхідно залучати міжнародних експертів до процесу формування суддівського корпусу?

— До парламенту Президентом України як невідкладний поданий законопроєкт № 3711, яким запропоновано визначити порядок формування Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Зокрема, пропонується, щоб процес добору суддів здійснювався конкурсною комісією саме у складі представників суддівського корпусу та міжнародних експертів.

Залучення міжнародних експертів для вирішення питань, що стосуються формування суддівського корпусу та органів суддівського врядування в Україні, загалом відповідає принципам конституційності, однак їхня участь є доцільною та виваженою в рамках виконання ними дорадчих функцій, а їхні позиції можуть мати лише рекомендаційний характер. Інакше — під сумнів ставиться незалежність та суверенітет нашої держави.

Переконаний, що наразі як для судової системи, так і для всього суспільства є вкрай важливим ухвалення законопроєкту № 3711, який надасть можливість нарешті сформувати ВККС, розв’яже проб­лему дефіциту суддів та відновить право громадян на доступ до правосуддя.

— Венеціанська комісія у своєму висновку щодо законопроєкту № 3711 не рекомендує розширювати коло організацій, які можуть висувати своїх кандидатів до конкурсної комісії з відбору членів ВККС. У разі врахування такої позиції, чи не повториться сумнозвісний досвід, який фактично призвів до неможливості запуску роботи ВККС?

— У цьому випадку, навпаки, якщо не розширити коло суб’єктів, які можуть висувати кандидатури до відповідної комісії з відбору членів ВККС, та чітко не визначити їх перелік, існуватиме невизначеність. Це може спричинити труднощі у формуванні конкурсної комісії. Водночас до вищої ради правосуддя надійшли листи від органів і організацій, які відмовилися від делегування своїх кандидатів. Разом із цим у Висновку щодо законопроєкту № 3711 Венеціанська комісія рекомендує надати повноваження висувати експертів виключно тим організаціям, які традиційно співпрацюють з Україною у сфері судоустрою та вже уклали договори щодо такої співпраці.

 — Як ви ставитеся до ідеї залучення суддів­іноземців щодо здійснення правосуддя в Україні?

— Положеннями Конституції та Закону України «Про судоустрій і статус суддів» визначено, що суддею може бути призначений лише громадянин України. Це є однією з обов’язкових умов для набуття статусу судді. Тобто механізм наділення іноземців судовою владою апріорі не передбачений чинним законодавством України і не може бути виправданим з огляду на те, що такі особи не мають відповідної освіти та не здійснюють практичної діяльності в Україні.

Виняток становить розгляд справ у Міжнародному комерційному арбітражному суді  при Торгово­промисловій палаті України, де до складу арбітрів можуть бути включені як громадяни України, так і громадяни інших держав та особи без громадянства, які володіють необхідними спеціальними знаннями у галузі вирішення спорів, віднесених до компетенції органу, і відповідають високим морально­етичним вимогам.