Консультативна онлайн зустріч була присвячена обговоренню подальшої співпраці та можливих наступних проєктів Канади в секторі правосуддя.
Голова Вищої ради правосуддя Андрій Овсієнко відзначив важливість допомоги, наданої у межах канадсько-українського проєкту «Підтримка судової реформи». За словами Голови ВРП, проект продемонстрував свою ефективність та дієвість у таких напрямах:
- підвищення інституційної спроможності Вищої ради правосуддя як органу суддівського врядування;
- експертна підтримка в питаннях бюджетування судової системи (методологія аналізу бюджетних запитів та видатків, фінансове планування);
- зміцнення комунікаційної спроможності судової влади в Україні, в тому числі розбудова регіональних центрів комунікацій;
- підтримка становлення та розбудови Служби судової охорони;
- підтримка ініційованого ВРП Всеукраїнського конкурсу із вирішення судового спору та написання судового рішення.
Андрій Овсієнко звернув увагу, що внаслідок перманентного реформування судової системи припинено повноваження одного з найважливіших органів суддівського врядування, відповідального за кадрове забезпечення судів. З огляду на те, що ВРП наразі є єдиним органом суддівського врядування у національній судовій системі, пріоритетним напрямком співпраці є посилення інституційної спроможності Ради. «Це питання комунікації як у судовій системі, так на рівні загальносуспільного діалогу. Важливою є розбудова регіональних центрів комунікації та підвищення ефективності адміністрування прес-центру судової влади», - сказав він.
Необхідною, за словами Андрія Овсієнка, є допомога у питаннях судового адміністрування, фінансового планування, бюджетування. Він підкреслив, що стан фінансування судової системи другий рік поспіль є критичним. Через це виникають проблеми зі здійсненням правосуддя і з оплатою праці працівників апаратів судів. Чисельні звернення судів до ВРП демонструють, що напрямок бюджетування є надзвичайно важливим.
Актуальною є також допомога у питаннях вдосконалення процедури добору суддів та у підвищенні кваліфікації, навчанні суддів. Підтримка і сприяння прозорості та об’єктивності в контексті добору, призначення, професійної дисципліни та кар’єрного зростання суддів.
«На сьогодні процес добору є складним та тривалим. Більше року потрібно для того, щоб було розпочато та завершено добір. З 7295 штатних посад суддів 1900 посад є вакантними. Відсутність ВККСУ призводить до того, що на фоні постійного відтоку суддів збільшується дефіцит, зростає навантаження, зростає тривалість розгляду справ, погіршується доступ до правосуддя», - наголосив Андрій Овсієнко.
Буде корисною і підтримка проекту у здійсненні оптимізації мережі місцевих судів. «Наразі впроваджується адміністративно-територіальна реформа. Існуюча мережа не відповідає новому адміністративно-територіальному поділу і потребує ефективного реформування. ВРП долучена до цього процесу на консультативному рівні. Тому експертна підтримка у питаннях нормативного врегулювання буде корисною», - зазначив Голова Ради.
Заступник Голови ВРП Олексій Маловацький своєю чергою підкреслив, що перед судовою владою в Україні наразі постало надзвичайно багато викликів. Він сфокусував увагу учасників заходу на проблемах, які потребують невідкладного вирішення. Зокрема, Олексій Маловацький наголосив на незадовільному кадровому забезпеченні судів, адже наразі не вистачає близько двох тисяч суддів. Впродовж минулого року з апеляційних судів у відставку пішли близько ста суддів. «Нещодавно Сумський апеляційний суд повідомив, що припиняє здійснення правосуддя в кримінальних справах через неможливість утворити склад суду для розгляду цієї категорії справ. Існує велика вірогідність, що аналогічна сумна тенденція буде спостерігатись і в інших областях країни», - зауважив він.
Олексій Маловацький наголосив на потребі системного та комплексного підходу до судової реформи. За його словами, судова влада не може витримати постійних стресових змін, які відбуваються з року в рік. Тільки в минулому році на розгляд Верховної Ради України внесено 44 законопроєкти щодо реформування сфери судоустрою і статусу суддів. «Кожна наступна непослідовна, непродумана, зумовлена політичною кон’юнктурою законодавча зміна призводить до того, що суди втрачають можливість якісно здійснювати судочинство», - підкреслив заступник Голови ВРП.
«Як не прикро визнавати, але в українських правових реаліях наразі судова статистика і судове адміністрування знаходиться на низькому рівні – немає чіткого визначення кількості суддів та не врегульовано питання навантаження суддів, а від цього залежить фінансування сфери правосуддя», - сказав Олексій Маловацький.
Також заступник Голови ВРП звернув увагу на досягнення та ініціативи, зокрема щодо функціонування електронного судочинства та впровадження штучного інтелекту у сфері правосуддя. «У минулому році ВРП повністю перейшла на електронний режим роботи – відтепер повідомлення, заяви, скарги можна подавати до ВРП не лише в письмовій, а й в електронній формі через модуль «Електронний кабінет» підсистеми «Електронний суд», або надсилати на офіційну електронну адресу Ради. Сподіваємося, що найближчим часом електронне правосуддя запрацює у всіх судах України – наразі ми очікуємо затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему», - повідомив Олексій Маловацький.
Також він проінформував про одну з останніх ініціатив щодо співпраці ВРП з Міністерством цифрової трансформації України в частині визначення можливості застосування в судах деяких компонентів штучного інтелекту для розгляду справ про адміністративні правопорушення із формальним складом.
«Ми намагаємося знайти шляхи подолання різноманітних проблем. Від наших партнерів – канадсько-українського проекту «Підтримка судової реформи» ми також очікуємо як експертної підтримки та обміну досвідом, так і конструктивної критики», - зауважив заступник Голови ВРП.
Нагадаємо, основна мета канадсько-українського проекту «Підтримка судової реформи» — ефективне сприяння незалежності і незаангажованості судів для відновлення довіри громадськості до судової системи. Проект впроваджується двома установами: Національним суддівським інститутом Канади та Офісом Уповноваженого з федеральних судових справ Канади.