X
Введіть слово для пошуку

Суддя КСУ Віктор Городовенко: Критика однієї влади іншою повинна здійснюватися на принципах взаємоповаги

05.08.2020

На проблемах інституційної незалежності судової влади акцентував увагу суддя Конституційного Суду України Віктор Городовенко під час свого виступу на VIII Міжнародному судово-правовому форумі. «Інституційна незалежність судової влади повинна сприйматися як ультиматум», – зазначив суддя.

На його думку, вектор судової реформи, як і загальну довіру суспільства до судової влади, формує законодавча влада. І це не те питання, яке залежить від волі суддів. Справжня інституційна незалежність судової влади виключає будь-яке втручання в діяльність суддів, а також має на увазі належне і достатнє фінансування, матеріальне забезпечення, адекватні правила добору і підстави для відповідальності.

Віктор Городовенко нагадав, що постійний наступ на суддівську незалежність простежується з 1999 року, коли вперше намагалися урізати матеріальне забезпечення суддів. «В останні роки такий наступ став системним, і саме на цьому робив акцент Конституційний Суд України, приймаючи два своїх рішення за підсумками конституційного контролю судової реформи 2016 року і змін до законодавства 2019 року. КСУ вказав на тотальний дисбаланс у повноваженнях законодавчої і судової влади і порушення рівноваги між ними», – відзначив суддя КСУ. Окремо, за його словами, Конституційний Суд України звернув увагу на відсутність системності змін у сфері правосуддя, що погіршує ситуацію і посилює такий дисбаланс.

Суддя наголосив на тому, що всі влади рівні, а тому оцінка діяльності та критика однієї влади іншою повинна здійснюватися на принципах взаємоповаги. Тоді це буде ефективно і конструктивно.

Відповідаючи на запитання щодо ідеї ліквідації Конституційного Суду України, Віктор Городовенко зазначив, що питання вибору моделі конституційного контролю між американською (коли це одна з функцій Верховного Суду) і європейською (коли його здійснює окремий орган конституційного контролю) було вирішено в Україні ще в 1992–1995 роках на користь європейської моделі, що закріплено в чинній Конституції України. «Для зміни моделі конституційного контролю потрібно трохи більше аргументів, ніж просто бажання подивитися, як це спрацює, – вважає суддя Конституційного Суду України. – Такому кроку повинен передувати дуже широкий діалог у суспільстві з обов’язковою оцінкою ефективності нинішньої моделі і прогнозами наслідків у разі її зміни».