X
Введіть слово для пошуку

Відбулася зустріч членів ВРП із представниками Венеційської комісії

07.04.2021

У зустрічі взяли участь заступник Голови Вищої ради правосуддя Олексій Маловацький, члени ВРП Оксана Блажівська, Олег Прудивус, Світлана Шелест, Тетяна Розваляєва, Віктор Матвійчук, Сергій Болотін, Інна Плахтій, почесний Президент Венеційської комісії Ганна Сухоцька, експерти та члени Венеційської комісії Ніколае Есану, Мартін Кайєр, Шнутц Рудолф Дурр та Герхард Райснер.

Як відомо, 15 березня 2021 року Голова Верховної Ради України Дмитро Разумков звернувся до  Венеційської комісії із запитом стосовно термінового отримання висновків щодо проєкту Закону № 5068.

23 лютого 2021 року Вища рада правосуддя затвердила консультативний висновок, яким не підтримала законопроєкт № 5068 з огляду на наявність у ньому низки норм, які суперечать Конституції України, та висловила зауваження як концептуального характеру, так і щодо дотримання вимог нормотворчої техніки.  

Законопроєктом пропонується внести зміни до законів України «Про Регламент Верховної Ради України», «Про Вищу раду правосуддя» і визначити повноваження, порядок утворення та діяльності Етичної ради, яка встановлюватиме відповідність кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя критеріям професійної етики та доброчесності; визначити конкурсні засади добору кандидатів для здійснення відповідним органом обрання (призначення) члена Вищої ради правосуддя. Законопроєктом передбачено здійснення Етичною радою оцінювання відповідності критеріям професійної етики та доброчесності діючих членів Вищої ради правосуддя (крім Голови Верховного Суду).

ВРП наголошує, що постійно реагує на закиди щодо недоброчесності та  підтримує необхідність процедур перевірки на доброчесність.

Водночас термін «доброчесність» має бути чітко визначений законодавством. Зокрема, практика Вищої кваліфікаційної комісії суддів України не дає можливості стверджувати, що такий термін був чітко визначений під час його використання ВККСУ у своїй діяльності. Отже, порушуючи питання про доброчесність, необхідно визначитись з обсягом вимог щодо цього терміна.

Оскільки члени ВРП та судді подають декларацію доброчесності, такий термін мав би охоплювати оцінку певних обставин. Натомість законопроєкт № 5068 не містить визначення терміну «доброчесність».

Щодо створення Етичної ради Вища рада правосуддя наголошує, що функціонування такого органу має відповідати вимогам чинного законодавства. Зокрема, згідно з положеннями Закону № 193-ІХ та рішеннями Конституційного Суду України орган, який не має конституційної основи (не передбачений Конституцією), не може мати конкретних повноважень щодо оцінки діяльності членів ВРП.

Крім того, передбачена вказаним законопроєктом процедура відсторонення члена ВРП не узгоджується із чинним законодавством та має обвинувальний ухил.

Зокрема, пропонується в разі оголошення негативних висновків за поданням Етичної комісії припиняти повноваження членів ВРП до винесення рішення суб’єктом його призначення.

Ця процедура є аналогічною процедурі притягнення до кримінальної відповідальності.

Етична рада як орган, який не має конституційної основи, не може визначати, обрано належних чи неналежних кандидатів, а також не може обмежувати дискреційні повноваження органів професійної юридичної спільноти.

Оскільки Вища рада правосуддя є повноважною у складі 15 членів, а наразі працює 17 членів ВРП, відсторонення трьох членів Ради, враховуючи, що для призначення нових членів ВРП необхідний значний час, матиме наслідком втрату Радою повноважень, що з огляду на відсутність діючого складу ВККСУ повністю зупинить роботу судової влади. Зокрема, будуть зупинені кадрові та дисциплінарні процедури стосовно суддів. Це означатиме неспроможність держави виконувати свою функцію.

За результатами обговорення не висловлено заперечень щодо позиції ВРП. Запропоновано ВРП надіслати представникам Венеційської комісії обґрунтування на підтвердження своєї позиції.